وزير ارشاد در نشست خود با اهالي موسيقي اعلام كرد:

تبيين مسائل فقهي موسيقي در درس خارج مقام معظم رهبري

انعکاس مطبوعات دریزدفردا

"هفته نامه جام یزد :وزير ارشاد در نشست خود با اهالي موسيقي گفت: مقام معظم رهبري مدتي است كه مسائل فقهي مربوط به موسيقي را در درس خارج خود مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، در اين نشست كه با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن رجب‌پور مدير موسسه ترانه شرقي، عليرضاافتخاري، خشايار اعتمادي، بنيامين بهادري،احسان خواجه اميري، علي تفرشي، قاسم افشار، حميد خندان، مجتبي كبيري، مجيد رضازاده و اميرحسين خزعلي در سالن كنفرانس وزارت ارشاد برگزار شد، وزير ارشاد گفت: مقام معظم رهبري مدتي است كه مسائل مربوط به موسيقي را در درس خارج خود مورد توجه قرار داده‌اند، كارگروه‌هاي ويژه‌اي هم تشكيل شده تا مصاديق و موارد مختلف به صورت جزئي مورد بررسي قرار گيرد كه اميدواريم به زودي اين ديدگاه ها را به صورت مكتوب در اختيار داشته باشيم تا چراغ راه ما در مباحث و موازين شرعي باشد.
وي ادامه داد: دولت دهم با توجه به تجربه دولت پيشين، توجه و اهتمام ويژه اي نسبت به مسائل فرهنگي و هنري دارد. نمونه قابل توجه حضور رئيس‌جمهور در مراسم اجراي سمفوني مقاومت يا حضورشان در مراسم بزرگداشت حافظ در شيراز و همچنين اولين سفر فرهنگي ايشان.
وزير ارشاد همچنين به پايبندي هنرمندان به موازين قانوني اشاره كرد و گفت:ما تلاشمان را انجام خواهيم داد تا هنرمندان متعهد و پايبند به قانون بتوانند در ساير كشورها نيز هنرشان را به ايراني هاي مقيم خارج از كشور و همچنين مردم ساير كشورها ارائه دهند.
حسيني در پايان صحبت هاي خود نسبت به برگزاري مجدد چنين جلسه هايي براي پيشبرد امور فرهنگي و هنري در كشور اظهار اميدواري كرد و از هنرمندان خواست تا نظرات خود را به مديران وزارت ارشاد ارائه دهند.
در ادامه اين نشست محسن رجب پور مدير شركت ترانه شرقي با گلايه از برخورد يكسان مسوولان فرهنگي كشور با هنرمندان قانوني و غيرمجاز گفت:امروز مهم ترين موضوع در حوزه موسيقي كشور، اين است كه بايد وضعيت گونه هاي موسيقي و فعاليت‌هاي مجاز موزيسين‌هايي كه قوانين وزارت ارشاد را رعايت مي كنند، از حالت چراغ خاموش خارج شود.
وي ادامه داد: مديران بخش‌هاي مختلف هنري و از جمله حوزه موسيقي بايد حمايت شوند تا از جسارت و شجاعت لازم براي تصميم گيري برخوردار باشند. مديران اين عرصه بايد بدانند كه موسيقي نمي‌ايستد و با دستور و آيين نامه به مسير درست هدايت نمي‌شود. بايد فرصت براي بروز خلاقيت ها موجود باشد تا موسيقي غيرمجاز و زير زميني هر روز گسترده‌تر نشود.
يعد از صحبت‌هاي رجب پور؛عليرضا افتخاري گفت : بايد هنرمند را آزاد گذاشت تا بر مبناي احساسات عاطفي، زيبايي را بيافريند. هنرمند، مظلوم و معصوم است. طي سالهاي گذشته، برخورد و ارتباط با هنرمندان از لحاظ روانشناختي بسيار ضعيف بوده است. هنرمند را دير مي توان شناخت و احساسات او را يافت. شما مي توانيد به اين دوستان نيرو و انرژي بدهيد. مسوولاني كه در نهادهاي اعطاي مجوز هستند، بايد اين مسائل را لحاظ كنند و براي كارشان دكترين داشته باشند.
بنابر اين گزارش؛ خشايار اعتمادي خواننده نسل اول موسيقي پاپ بعد از انقلاب نيز با تشكر از وزير ارشاد براي برپايي اين جلسه گفت: موسيقي پتانسيل و كاريزمايي در عالم هنر دارد كه سينما و كتاب و هنرهاي تجسمي به گردش نمي‌رسند، به همين دليل بايد به حمايت و هدايت در اين عرصه نسبت به مميزي اولويت بخشيد. وقتي حمايت و هدايت جايش را به اخم هاي گره خورده و مميزي بدهد، فعاليت‌هاي غيرمجاز هم گسترش پيدا مي‌كنند.
در پايان اين نشست اميرحسين خزعلي نيز نسبت به ممنوعيت فعاليت هنرمنداني كه كليپ‌هاي موسيقي داراي مجوزشان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بخش مي‌شود، انتقاد كرد و پخش اين موسيقي و كليپ‌ها را در امتداد صدور فرهنگ توليدي داخل كشور به خارج دانست
.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا